به گزارش پتروچی، در حاشیه مجمع سالیانه پتروشیمی خارک، مهندس منافزاده، مدیر مهندسی این شرکت، در گفتوگو با رسانه پتروچی درباره وضعیت پروژه متانول ۲ و برنامههای جایگزین اظهار داشت:
پروژه متانول دوم خارک براساس تأمین خوراک از طرح ان جی ال خارک تعریف شده بود، اما متاسفانه شرکت ملی نفت نتوانست این طرح را به موقع اجرایی کند و عملاً پروژه متانول ۲ نیز متوقف شد.
وی با اشاره به هزینههای انجام شده، افزود: «خوشبختانه بیش از ۸۰ درصد هزینههای طرح متانول ۲ صرف توسعه زیرساختهای شرکت شده است؛ زیرساختهایی نظیر خدمات جانبی، استحصال زمین، توسعه اسکله، ساخت انبارهای جدید و همچنین گسترش ظرفیت نیروگاهی.» به گفته وی، با این سرمایهگذاریها اکنون پتروشیمی خارک امکان پهلوگیری همزمان دو کشتی ۴۵ هزار تنی را دارد و همچنین تجهیزات نیروگاهی با نصب سه توربین ۲۴ مگاواتی، برای پروژههای آتی کاملاً کافی خواهد بود.
منافزاده درباره سرنوشت سایر تجهیزات پروژه متانول ۲ عنوان کرد: «کمپرسور اصلی طرح به دلیل شرایط تحریمی پیشتر خریداری و هماکنون در انبار شرکت موجود است. حتی اگر پروژه متانول ۲ اجرا نشود، این کمپرسور ارزش فروش خود را حفظ کرده و قابل استفاده در طرحهای دیگر یا فروش در بازار است.»
وی در پایان با اشاره به آینده شرکت خاطرنشان کرد: « پیشبینی میشود شرایط تولید سال آینده مشابه امسال باشد، مگر آنکه خط لوله جدید گاز سکوی ابوذر زودتر به بهرهبرداری برسد که این موضوع میتواند ظرفیت تولید الپیجی شرکت را تا ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهد.»
مهندس منافزاده تأکید کرد که تمامی هزینههای صرفشده برای طرح متانول ۲، در بلندمدت به توسعه زیرساختهای پایدار شرکت کمک خواهد کرد و برای طرحهای توسعهای آینده نیز قابل استفاده هستند.