به گزارش پتروچی، میثم توکلی در جلسه ممیزان صنعت پتروشیمی، ضمن تاکید بر نقش مغفول مانده فرهنگ سازمانی در حمایت از فرآیند مدیریت استراتژیک، اظهار کرد: متاسفانه برخی از مدیران در طراحی و طرح‌ریزی استراتژی‌های سازمان،  نقش ویژه فرهنگ سازمانی و پشتوانه‌های فرهنگی را کمرنگ یا نادیده می‌گیرند و توجه آن‌ها در جهت تعدیل مقابله‌های فرهنگی که مانع از اجرای استراتژی‌ها خواهد بود،  مغفول مانده است؛ این نقیصه که یکی از مهم‌ترین عوامل شکست استراتژی‌ها در مرحله اجرا است، همچون ''کوه یخ در زیر دریا'' از چشم مدیران پنهان مانده و این مهم در نهایت به جای تقویت ارکان داخلی و بهره مندی از فرصت‌های بیرونی سازمان،  به از دست دادن بازار و تقلیل ارزش برندهای ملی در عرصه رقابت‌های امروزی منتج شده است.

عضو انجمن علمی استاندارد ایران،  در رابطه با معنای دقیق فرهنگ سازمانی و تاثیر آن در پیشبرد راهبردهای صنایع پتروشیمی، تصریح کرد:  فرهنگ در یک سازمان به مثابه شخصیت انسان می‌ماند، همانطور که شخصیت یک انسان در زندگی ارتباط فراوانی به تعریف اهداف و راهبردهای وی در زندگی دارد، فرهنگ سازمانی نیز یکی از مهم‌ترین عوامل در تعریف و اجرای استراتژی‌ها در سازمان است ؛ بطوریکه اغلب در زندگی فردی، اهداف و مسیر را به درستی هم شناسایی و انتخاب می‌کنیم اما به دلیل وجود برخی از عادت‌ها و باورهای شخصی،  اجرای آن‌ها متوقف می‌شود. بنابراین الگوی مشترک فکر کردن، احساس کردن و عکس‌العمل‌نشان دادن در گروهی از افراد یا به تعبیر دیگر،  سیستمی از معناهای برابر میان اعضای یک سازمان (که این سازمان را از سازمان‌ها و برندهای دیگر متمایز می‌کند)، تعریف خلاصه‌ای از فرهنگ سازمانی است که در لایه سطحی و مقدماتی آن می‌توان به نحوه رفتار و برخورد،  شیوه اجرای فعالیت‌ها و حتی سبک پوشش نیز اشاره کرد.

وی افزود: بنابراین ارزش‌های اصلی که فرهنگ سازمانی را پایه‌ریزی می‌کنند، اغلب از محرک‌های استراتژیک نیز مهم‌تر هستند. به عنوان نمونه، فرهنگ سازمانی است که در استخدام نیروهای مستعد به سازمان کمک خواهد کرد و متقابلاً افراد توانمند و متخصص نیز ارزش و فرهنگ سازمانی را به عنوان دلایل اصلی برای پیوستن یا اجتناب از کار در یک سازمان قلمداد می‌کنند؛ این خود می‌تواند اساسِ برتری در رقابت بازار لحاظ شود؛ چراکه تقلید یک فرهنگ به عنوان وجه تمایز در بازار رقابت، کار بسیار دشوار و طولانی مدتی است.

توکلی خاطرنشان کرد: بنیان‌گذاران و مدیران ارشد هر سازمانی،  فرهنگ‌سازها بوده و مهم‌ترین نقش‌ها را در خلق، بهبود یا تغییر فرهنگ سازمانی ایفا می‌کنند؛ این مدیران می‌توانند با اقدامات آگاهانه و غیرآگاهانه، ارزش‌ها و باورهای جدید در مجموعه تزریق و تثبیت کنند.  از سوی دیگر فرهنگ به لحاظ اینکه یک مقوله انسانی است،  بسیار حساس و آسیب پذیر هم هست و تغییر آن در سازمان با وجود لنگرهای ذهنی شکل گرفته در گذشته، با مقاومت‌های چالش برانگیزی نیز همراه خواهد بود؛  بنابراین اساساً فرآیند مدیریت فرهنگ سازمانی،  فرآیندی بلند مدت و عمیق است که با کسب مهارت‌ها و دانش‌های به‌روز در این حوزه، می‌توان فرهنگی متناسب با استراتژی‌های سازمان و در راستای چشم انداز آن در توسعه صنعت پتروشیمی ترسیم کرد.

لزومات اقدام در مدیریت فرهنگ سازمانی چیست؟  

این عضو انجمن علمی استاندارد ایران متذکر شد: فرآیند مدیریت فرهنگ سازمانی شامل گام‌های شناسایی و شناخت ارزش‌های فعلی سازمان، تعریف اهداف فرهنگی متناسب با استراتژی‌ها، اجرای برنامه‌های فرهنگی و ارزیابی انطباق آن با استراتژی‌های کلان مجموعه می‌شود؛ ضمن اینکه عدم احساس تعلق به سازمان، وجود فرهنگ تملق، عدم انضباط در کار، توجه به منافع شخصی، عدم روحیه تقدیرگرایی، کم کاری و فرار از کار،  عدم به اشتراک‌گذاری دانش و عدم توجه به رویکردهای فرآیندی در سازمان را می‌توان جزء برخی از مشخصات فرهنگ سازمانی ضعیف،  برشمرد.  

این ممیز سیستم‌های مدیریتی با اشاره به اینکه آینده سازمان‌ها همواره با تغییر و تحولات فراوانی همراه خواهد بود، تصریح کرد: یکی از چالشی که پیش‌روی مدیران استراتژیک قرار دارد، این است که باید بتوانند به ترتیبی در فرهنگ سازمانی و شیوه اندیشیدن افراد و ذی‌نفعان،  تغییراتی ایجاد کنند که فرآیند طراحی و تدوین استراتژی‌ها در مرحله اجرا نیز مورد تایید قرار گیرد؛ در غیر اینصورت شاهد طراحی استراتژی‌های کلانی خواهیم بود که فرهنگ‌های سازمانی گذشته و غیرمرتبط با آن‌ها،  در برابر این استراتژی‌ها مقاومت می‌کنند.

توکلی در پایان ابراز امیدواری کرد که مدیران این صنعت بیش از پیش به نقش فرهنگ سازمانی به عنوان یک لنگر قدرتمند در دریای پرتلاطم رقابت بها داده تا با طراحی و توسعه آن در راستای استراتژی‌های صنعت پتروشیمی، شاهد کارآمدی بیشتر فرآیند مدیریت استراتژیک در این صنایع پیشران کشور باشیم./ایسنا